KONSULTANCI
  • JEREMIE2 tel: 42 664 3 043
  • Konsultanttel.: 42 208 9 311
WIĘCEJ
Mikołaj po szkoleniu z emisji głosu
2009-12-17

W Łodzi powstaje coraz więcej firm wynajmujących mikołaje. Na założenie takiego biznesu można dostać nawet do 40 tys. zł dotacji. Tylko latem trzeba przekwalifikować się… na przykład w Indian.

Ile jest „mikołajowych” firm w regionie, nie wiadomo. Formalnie bowiem zawód świętego nie istnieje. W Polskiej Klasyfikacji Działalności zapisane są jedynie usługi czyścibutów, astrologiczne i spirytystyczne. Chcąc zarejestrować firmę o takim profilu, trzeba wybrać usługi ogólniejsze. Pracownicy bałuckiej delegatury Urzędu Miasta Łodzi podpowiadają „obsługę imprez okolicznościowych”.
Wiadomo jednak, że o mikołaja w Łódzkiem coraz łatwiej, bo ogłoszeń z ich usługami, szczególnie w internecie, jest naprawdę dużo.

Firma Fotoland z Pabianic na co dzień specjalizuje się w fotografowaniu uroczystości, ale od ponad 10 lat w czasie świąt oferuje też usługi mikołajów. – Skąd pomysł? Z potrzeby rynku. Jeszcze w latach 80. fotografowałem przedszkolaki z panami, którzy mieli brody z waty, a zamiast strojów czerwone peleryny. Postanowiłem zająć się również wynajmowaniem profesjonalnych mikołajów – mówi Bogusław Lewicki, właściciel.
Jego mikołaje chodzą m.in. po Galerii Łódzkiej. Wczoraj spotkaliśmy takiego, gdy zaprzęgał renifery. – To wcale nie jest łatwa praca – mówi.
Potwierdza to kolega po fachu. – Co robić w sytuacji, gdy siedząca mi na kolanach dziewczynka zalewa się łzami, bo sukienka lalki ma inny kolor, niż oczekiwała – wspomina Jacek, student, który dorabia jako mikołaj.
Półgodzinna wizyta w domu kosztuje 100-200 zł. Jeśli święty ma mówić po angielsku, będzie o mniej więcej 50 zł drożej. Towarzystwo śnieżynki to dodatkowe 100 zł.
Najpierw trzeba w biznes zainwestować. Kompletny strój mikołaja można kupić za kilkadziesiąt złotych. Nie będzie on jednak dobrej jakości. Lewicki sprawił swoim sześciu „podopiecznym” ubrania szyte na miarę. – Sam pas kosztuje około 250 zł, a cały strój ponad 1,8 tys. zł – zdradza.
Mężczyźni rekrutowani na świętych często przechodzą specjalistyczne kursy. – Szkoliliśmy niedawno adeptów tego zawodu z autoprezentacji i emisji głosu – zdradza Ewa Samsel z łódzkiej firmy Abilita Communications.
Do wydatków mikołajowego biznesu trzeba doliczyć reklamę i koszty benzyny. W przypadku firm dochodzą jeszcze opłaty za stworzenie i utrzymanie strony internetowej oraz składki ZUS. Obejdzie się za to bez wynajmu lokalu – wystarczy domowy komputer i telefon.
Chętni do założenia mikołajowego interesu mogą skorzystać z unijnych dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej. Do 40 tys. zł jednorazowej dotacji to gra warta świeczki, zwłaszcza że dodatkowo można też dostać tzw. wsparcie pomostowe, czyli około 1,1 tys. zł miesięcznie przez 6-12 miesięcy. – Aby otrzymać dotację, trzeba wziąć udział w konkursie – wyjaśnia Krzysztof Kałużny z Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego. – Jeśli chodzi o branżę, nie ma ograniczeń. Firma powinna jednak prosperować przez cały rok, dlatego świadczone sezonowo usługi wynajmu mikołajów musiałyby być jednym z elementów planowanej działalności.
To da się zrobić. Latem można bowiem zabawiać dzieci na balach urodzinowych, wynajmować klaunów czy Indian na festyny.

 

Doradztwo w zakresie uzyskania wsparcia finansowego oraz asysta w rozpoczęciu działalności gospodarczej
Dotacje unijne dla przedsiębiorców na badania i rozwój, nowe inwestycje oraz wspieranie polskiego eksportu.
Wsparcie dla Jednostek Samorządu Terytorialnego w zakresie przygotowania strategii rozwoju oraz promocji. Organizacja misji gospodarczych oraz doradztwo biznesowe.
Preferencyjne pożyczki oraz poręczenia dla MŚP, przeznaczone na finansowanie planowanych wydatków inwestycyjnych na terenie woj. łódzkiego.